Het is onze plicht om voorloper te zijn in verduurzamen

“Bij GYPROC zijn we al jaren bezig met het transport over water. Sinds dag één leveren we op die manier bijvoorbeeld grondstoffen aan. We zijn ons bewust van de impact van onze activiteiten en logistiek op de maatschappij, en ook van onze verantwoordelijkheid om te verduurzamen. Het is onze plicht om, als een grote industriële speler, een voortrekkersrol te nemen om onze emissies te verminderen.” Philip Truijen is logistiek manager voor Gyproc in Nederland en België en vertelt over de stappen die we de afgelopen jaren gezet hebben om ons logistieke proces te verduurzamen en waar we de komende jaren nog mee aan de slag gaan.

“In 2005 zijn we samen met partners gestart met testtrajecten om eindproducten naar klanten te vervoeren over water. We hebben dat stilletjes aan opgebouwd, zo vervoeren we vanaf onze fabriek al sinds 2012 gipskartonplaten naar Van Keulen Hout en Bouwmaterialen in Amsterdam over het water. In Amsterdam was de toevoer sowieso al een probleem, Van Keulen heeft echt geïnvesteerd in de infrastructuur om transport over water mogelijk te maken. Sindsdien varen er zo’n acht schepen per jaar naar de bouwmaterialenhandel . Met een schip kun je zo’n 30.000 m2 gipsplaten vervoeren, dat staat gelijk aan ca. 10 tot 11 vrachtwagens die je op dat moment van de weg haalt en dat al tien jaar lang. Het gaat dus om 800 tot 880 vrachtwagens sinds 2012.

Dat zijn mooie cijfers. Kun je vertellen wat we nog meer hebben bereikt op het gebied van verduurzamen? En waar ben je trots op?
“We zijn met verschillende projecten bezig om onze logistieke keten te vergroenen. Een van de initiatieven waar ik het meest trots op ben is een pilot die we in 2021 samen met enkele partners gestart zijn. We verzamelen op één plaats afgedankte gipsplaten, om ze dan per schip naar onze recyclingfabriek in Kallo te brengen. Met het gerecyclede gipsmateriaal worden nieuwe gipsplaten geproduceerd, bijvoorbeeld Regips A. Deze gipskartonplaten bestaan gegarandeerd voor 30% uit gerecycled gipsmateriaal én 100% gerecycled karton. Eigenlijk zijn deze gipskartonplaten dus niet zo nieuw meer. Anderzijds hebben we in België centrale ophaalpunten opgezet, daar laten we gipsafval naar toe komen om te recyclen. Als we dan genoeg hebben om een schip te vullen, dan varen we daarmee ook naar onze recyclingfabriek. Dat is iets wat we op termijn willen uitbreiden. We denken dat we hiermee duizenden vrachtwagens van de weg kunnen halen. Dat is wel de ambitie die we hebben als het over recycling gaat.”

“Naast het inzamelen van afgedankt gipsmateriaal voor recycling, hebben we ook gekeken hoe we ons transport milieuvriendelijker kunnen inzetten. We zijn met onze transporteurs aan tafel gaan zitten en hebben gezamenlijk flink geïnvesteerd in dat partnership. In samenspraak hebben we een aantal vrachtwagens omgezet naar alternatieven brandstoffen. Sinds begin september maken we gebruik van een geautomatiseerd transportplanningstool, voorheen creëerden onze planners de transporten handmatig. Hierbij probeerden zij wel de beste route te plannen, maar wisten niet zeker of deze route ook de meest efficiënte route was met de minste kilometers. Met de nieuwe tool worden de planners ondersteunt om de meest ideale rit uit te rekenen. Daarmee verwachten we de vrachtwagens goed te vullen, de meest ecologische rit te plannen en minder verloren kilometers te rijden. Als we dan kijken naar de logistiek zelf, we hebben de logistieke afdeling een aantal jaar geleden ingericht met een warehousemanagementsysteem. Hiermee kunnen we de meest efficiënte flows uittekenen in de fabriek en onnodige verplaatsingen vermijden. We merken sindsdien dat het verbruik van onze heftrucks sterk is gedaald en daarmee minder uitstoten en de banden minder slijten. Dit past dus helemaal in ons duurzaamheidskarakter”.  

“Tot slot hebben we jaren geleden een uitgebreid recyclingprogramma opgezet in de gehele fabriek waarbij we restproducten apart inzamelen. Denk bijvoorbeeld aan folies, karton en hout van verpakkingen en ander restmateriaal zoals drinkbekers. We proberen het restafval absoluut tot het minimum te herleiden.”

Je bent al ruim 33 jaar werkzaam voor Gyproc, een duurzame arbeidsrelatie dus. Wat kun je vertellen over het bedrijf?
“Ik heb de oprichters en de eerste generatie medewerkers nog gekend. Vanuit het niets hebben zij vanaf 1957 een product opgebouwd en in de markt gezet. Zelf ben ik in 1988 bij de firma gekomen, toen begon de eerste generatie pensioengerechtigd te worden en was aan het verdwijnen. Dat zijn de mensen die in een joint venture met British Gypsum begonnen met het produceren en vermarkten van gipskartonplaten, niemand kende dat nog in Nederland en België. Die mensen hebben gipskartonplaten toegankelijk gemaakt voor zowel professionals als particulieren. En die eerste generatie dat zijn allemaal mensen zoals jij en ik, daar schuilt voor mij de kracht in van het bedrijf. De kracht van de groep en het geloof in wat zij aan het doen waren, heeft ervoor gezorgd dat het product de markt in is gegaan en bekend is geworden. Dat is ook wel de boodschap die ik wil meegeven aan de volgende generatie. Probeer niet uitzonderlijk te zijn, maar probeer de kracht van de groep te gebruiken en samen op te trekken. Door samen in dezelfde richting te werken bereik je zoveel meer. Dan groei je samen, kun je zelf ook groeien en je eigen talenten ontwikkelen. GYPROC en ISOVER zijn voor mij juweeltjes geworden die je met zorg behandelt en mooi polijst, om ze te kunnen doorgeven aan de volgende generatie. En ik heb er alle vertrouwen in dat de volgende generatie er heel goed voor zal zorgen.”

Wat doe je zelf aan verduurzamen?
“Duurzaamheid was vroeger ook voor mij een ver-van-mijn-bedshow, maar door er professioneel mee bezig te zijn pas ik dat ook meer toe in mijn privéleven. De inspanningen worden doorgetrokken naar de thuissituatie en ook daar probeer ik mijn steentje bij te dragen. Zo zamel ik gescheiden mijn afval in, ik heb gezien dat daardoor mijn restafval enorm is verminderd. Door het afval apart binnen te brengen weet ik ook dat het gerecycled wordt en niet in de verbrandingsoven belandt. Dat is dus eigenlijk een hele makkelijke mindswitch. En als ik boodschappen doe, dan zorg ik ervoor dat niet alles apart verpakt is in plastic bakjes en met folie is overtrokken. Dat ziet er allemaal wel mooi uit, maar is heel belastend voor het milieu. Tijdens het boodschappen doen gebruik ik van die herbruikbare tasjes en daar verpak ik alles in bulk in. Voorheen vergat ik dat soort tasjes altijd, maar tegenwoordig leg ik die samen met de boodschappentas direct terug in de kofferbak van mijn auto na het doen van de boodschappen. Zo weet ik zeker dat ik ze de volgende keer weer mee heb. Dat zijn dingen die heel makkelijk te doen zijn en het kost niks. En als je geld wilt investeren om te verduurzamen, dan is het beste om dat in je woning te steken en te isoleren. Dat is toch wel de snelste manier om je woning te verduurzamen. We hebben dat nu ook al gedaan en willen daar ook nog verder in gaan. Ik snap dat het voor jonge mensen moeilijker is om te doen, want je hebt net de woning gekocht, dat kost ook al een hoop geld. Als ik dan een tip mag geven, start met het goed isoleren van je woning voordat je verder gaat investeren in technologische oplossingen. Want als het huis nog niet goed geïsoleerd is, dan heb je daar helemaal niks aan.” •

Publicatie: 28 september 2022.

Werken aan de wensen van morgen

Meer over Saint-Gobain Gyproc Nederland

De wereld om ons heen verandert constant en daarmee ook ons woon-, werk-, en leefomgeving. Eisen worden hoger en inrichting verandert. Samen bouwen we aan levensloopbestendige binnenruimtes met lichtgewicht systemen en afbouwconcepten.

Lees verder